برای دسترسی به آموزش ها و مطالب مرتبط با استاد محمود معظمی در حوزه ی موفقیت ، روانشناسی ، قانون جذب و … لطفا روی محمود معظمی کلیک کنید .
.
همچنین با کلیک روی هرکدام از موارد زیر میتوانید به لیست اساتید و آموزش ها و مطالب مربوط به آن حوزه دست پیدا کنید :
آموزش موفقیت ، روانشناسی و قانون جذب
آموزش تجارت الکترونیک ( کسب و کارهای اینترنتی )
.
برای دستیابی به کلیه موارد و کلیه حوزه ها و اساتید و اطلاع رسانی ها ، میتوانید روی عبارت : همه ی اساتید موفقیت و کسب و کار کلیک کنید .
.
.
.
.
.
آموزشی _ انگیزشی :
محمود معظمی سکویا
📚 یاد پدر افتادم که میگفت :
نه با کسی بحث کن،
نه از کسی انتقاد کن.
هر کی هر چی گفت بگو "حق با شماست" و خودت را خلاص کن.
آدمها که عقیدهات را میپرسند، نظرت را نمیخواهند، میخواهند با عقیدهی خودشان موافقت کنی.
بحث کردن با آدمها بیفایده ست...
منبع: کتاب چراغها را من خاموش میکنم، زویا پیرزاد
🗝مشاوران کسب و کار 🗝
محمود معظمی پول
محمود معظمی سکویا
📚 آیا شما یک نابغه فروش هستید ؟
برای اینکه بدانید ۲۱ ویژگی فروشندگان بزرگ چه هستند، بهتر است آزمون زیر را انجام دهید. جواب سوالات زیر را می بایست با بله و یا خیر پاسخ دهید.
۱) اهدافم را بصورت مکتوب دارم؟
۲) نظم شخصی خوبی دارم؟
۳) خودانگیخته هستم؟
۴) همواره بدنبال کسب دانش جدید هستم؟
۵) علاقه مند به ارتباط با دیگران هستم؟
۶) اعتماد به نفس دارم؟
۷) خودم را دوست دارم؟
۸) مردم را دوست دارم؟
۹) چالش را دوست دارم؟
۱۰) پیروزی را دوست دارم؟
۱۱) می توانم ایراد را با نگرش مثبت بپذیرم؟
۱۲) می توانم بر روی جزئیات تمرکز کنم؟
۱۳) وفادار هستم؟
۱۴) مشتاق هستم؟
۱۵) تیزبین و هوشیار هستم؟
۱۶) شنونده خوبی هستم؟
۱۷) درک کننده خوبی هستم؟
۱۸) دارای هنر برقراری ارتباط با دیگران هستم؟
۱۹) ساعی و پرتلاش هستم؟
۲۰) می خواهم امنیت مالی داشته باشم؟
۲۱) شخص مقاومی هستم؟
💡 اگر صادقانه بیش از ۱۵ امتیاز مثبت دارید ، شما در چهارچوب نوابغ فروش قرار دارید . اگر شما ویژگی های بالا را داشته باشید بی شک می توانید در فروش بسیار موفق باشید و اگر کمتر از ۱۰ امتیاز بدست آوردید توصیه می کنم فروش را کنار بگذارید و به سراغ کار دیگری بروید .
🗝مشاوران کسب و کار 🗝
محمود معظمی پول
محمود معظمی سکویا [۱۵.۰۲.۱۹ ۲۲:۱۶]
📚 مصرف حقیقی شهروندان و مصرف آماری
در بسیاری از آمارهای منتشره از سوی سازمانها شهروندان ایرانی جزء پرمصرفترین مردمان تلقی میشوند و متهم به مصرف بیش از اندازه و غیر ضروری هستند
و از طرفی اکثر مردم ایران خود را محروم و حتی در مقایسه با سایر کشور ها فقیر می پندارند
وقتی به این تضاد دقیق میشویم متوجه میشویم اساسا نمی توان اکثر شهروندان را پرمصرف و اسراف گر دانست و آمارهای ارایه شده نیز خیلی غیر واقعی و دور از ذهن نیستند.
آنچه مورد غفلت است اتلاف در شبکه های توزیع و تولید محصولات نامرغوب و نامناسب است که در آمارها سرانه مصرف محسوب میشود.
در حالی که مصرف حقیقی شهروندان نیست. به عنوان مثال تولید کل برق تقسیم بر خانوارها میشود و مصرف خانوار بدست میاید در حالی اتلاف در شبکه توزیع و همچنین معماری نامناسب در تولید ساختمان که در طول روز نیز نیاز به روشن بود سیستم روشنایی است و عوامل دیگر در نظر گرفته نمیشود.
💡مصرف کننده در بسیاری از موارد مجبور به مصرف است، بدون اینکه مطلوبیتی واقعی برای او داشته باشد.
مرتضی یوسفی طهارم
🗝مشاوران کسب و کار 🗝
محمود معظمی پول
محمود معظمی سکویا [۱۵.۰۲.۱۹ ۲۲:۱۸]
📚 سه دلیل اصلی شکست کسب و کارهای خانوادگی و نحوهی اجتناب از آنها
70 درصد کسب و کارهای خانوادگی قبل از ورود به مرحلهی دوم شکست میخورند یا فروخته میشوند. یکی از بزرگترین دلایل این شکست، طلاق کسب و کار است. این اصطلاح به طور محاورهای برای توصیف جدایی بین مالکان یک کسب و کار به کار میرود و ممکن است به اندازهی طلاق معمولی، دردناک باشد. این موضوع، به ویژه در مورد یک کسب و کار خانوادگی صدق میکند. این نوع کسب و کارها اغلب به خاطر طلاق کسب و کار شکست میخورند و به پایان میرسند، زیرا:
🔹 خصومت خانوادگی بین اعضایی که قدرت برابر دارند، اجتنابناپذیر است.
🔹 اعضا، احساسات خود را کنترل نمیکنند.
🔹 خانواده، دارای امکانات و تواناییهای مناسب برای ادارهی مسائل پیچیدهی کسب و کار نیست.
1⃣ خصومت خانوادگی
خصومت خانوادگی، در هر خانوادهای وجود دارد. به عنوان مثال رقابت خواهر و برادر خیلی رایج است. فرزندان خانواده فکر میکنند همه چیز تمام شده، ولی والدین آنها برعکس فکر میکنند. اعضا نمیتوانند غرور خود را کنترل کنند، به خصوص وقتی که بعضی از آنها دارای مقام و قدرت برابر در این کسب و کار باشند. تصمیمات ضعیفی در کسب و کار گرفته میشود و به نتایج ضعیف منجر میگردد. نتایج ضعیف هم باعث شکست بالقوه ی کسب و کار شده و در طول زمان، منجر به طلاق کسب و کار میگردد.
2⃣ احساسات
یک دلیل رایج دیگر، احساسات است. با اینکه اصطلاحا میگویند"این فقط یک کسب و کار است"، ولی در یک کسب و کار خانوادگی، هرگز "فقط" کسب و کار محسوب نمیشود، بلکه همه چیز شخصی است. مثلا ممکن است کسی بگوید چرا فلانی باید به اندازهی من حقوق بگیرد، در حالی که شخصیت من باعث اعتبار این کسب و کار شده است؟ برخلاف محیط سایر کسب و کارهای غیرخانوادگی، در اینجا وقتی یک مسئلهی مربوط به کسب و کار بین مالکان تقسیم میشود، به یک مسئلهی شخصی تبدیل میگردد. این امر به خصوص در زمانی صادق است که عضو جدیدی وارد خانواده میشود(مثلا عروس یا داماد).
3⃣ مسائل پیچیده
سومین دلیل رایج شکست این نوع کسب و کارها، نداشتن تواناییها و امکانات مناسب برای مواجهه با مسائل پیچیده است. وقتی کسب و کارها رشد میکنند با چالشهای زیادی مثل مسائل مالی و قانونی روبرو میشوند. کسب و کارهای خانگی معمولا با مالکانی آغاز میشوند که هیچ تخصصی در زمینهی این موضوعات پیچیده ندارند. این مسائل همزمان با رشد کسب و کارها، برجستهتر میشوند و اگر نادیده گرفته شوند، هر کدامشان میتوانند موجب تعطیلی کسب و کار گردند.
🗝مشاوران کسب و کار 🗝
محمود معظمی پول
محمود معظمی سکویا [۱۶.۰۲.۱۹ ۰۹:۴۵]
[ Photo ]
رییس جمهور روسیه در خصوص هوش مصنوعی می گوید؛ هر کسی که رهبر این حوزه شود رهبر جهان خواهد شد!
حتی می گویند؛ هوش مصنوعی تا سال ٢٠٤٠ یک جنگ اتمی ویرانگر را به راه میاندازد!
تاکنون امریکا و چین بازیگران اصلی این حوزه بودند اما کشورهای دیگر حتی امارات و کنیا هم دست به کار شده اند.
آمریکایی ها با ٢٠٢٨ کمپانی فعال در حوزه هوش مصنوعی رتبه نخست دنیا را به خودشون اختصاص دادند و بدنبال آن چین با ١٠١١ کمپانی در رده دوم قرار دارد. البته چینی ها در این زمینه پیشرفت چشمگیری داشته و ٢٠/٥٣ درصد از کل آمار جهانی(در این زمینه) را به نام خود کرده اند و برنامه دارند تا سال ٢٠٣٠ رتبه اول دنیا شوند. گفته شده که استفاده از هوش مصنوعی تا سال ٢٠٣٠ میتواند تولید ناخالص داخلی آنها را ١٥/٧ تریلیون دلار افزایش دهد.
قدرت آینده جهان را فراموش نکنیم.
🗝مشاوران کسب و کار 🗝
محمود معظمی پول
محمود معظمی سکویا [۱۶.۰۲.۱۹ ۱۱:۰۲]
💥مقیاس پذیری، عامل اصلی برتری استارتاپ ها بر کسب و کارهای سنتی (بخش اول)
مقیاس پذیری یکی از مهمترین شرط های یک استارتاپ است که توضیح آن کمی سخت و به شرح زیر است:
🔸نامتناسب بودن رشد بالای یک کسب و کار، نسبت به هزینههای آن، مقیاس پذیری نام دارد.
🔸آنچه گفته شده به چه معنی است؟ یعنی اگر به فرض درآمد کسب و کار شما نسبت به سال گذشته 10 برابر شده باشد ولی هزینه هایتان ثابت مانده باشد، احتمالا به مقیاس پذیری رسیده اید. یا برعکس، اگر به فرض با 2 برابر شدن درآمد کسب و کار شما، هزینههایتان نیز 2 برابر شود، این کسب و کار مقیاس پذیر نیست (حداقل در آن مقطع).
توجه داشته باشید مقیاس پذیر بودن یا نبودن ربطی به موفقیت کسب و کار شما ندارد و در حالت دوم سود شما نیز قاعدتا 2 برابر شده و کسب و کارتان رو به رشد و پیشرفت است، ولی مقیاس پذیر نیست.
🔸کسب و کارهایی که مقیاس پذیر نیستند، معمولا خیلی زود به سقف میخورند.
رستوران سر کوچه شما فقط ظرفیت پذیرایی از 100 نفر را دارد. اگر آن رستوران بخواهد درآمد روزانه خود را 2 برابر کند، باید یک شعبه دیگر با آشپز، میز و صندلی و گارسون جدید بزند که هزینه هایش نیز 2 برابر میشود، ولی استارتاپی مانند اینستاگرام را در نظر بگیرید که از صفر تا 30 میلیون کاربر را در 24 ماه طی کرد، ارزش یک میلیادر دلاری را از فیسبوک گرفت، ولی کلا 13 تا کارمند بیشتر نداشت. هزینه های اینستاگرام نسبت به رشد و تعداد کاربرانش بسیار ناچیز بود. یا استارتاپ واتس اپ که 450 میلیون کاربر جذب کرده بود، به قیمت 13 میلیادر دلار فروخته شد و 50 تا کارمند بیشتر نداشت. این شرکتها مقیاس پذیرند و دقیقا ارزش بالای آنها هم بخاطر مقیاس پذیری آنها است.
💡 نرم افزار، وب، موبایل، تکنولوژیهای جدید خیلی میتوانند به مقیاس پذیری کسب و کار شما کمک کنند. چون یک سایت میتواند در ماه اول به 10 نفر سرویس دهد، همان سایت با سرور های قویتر (که قیمت ناچیزی دارند) میتواند ماه بعد همان سرویس را به 10 میلیون نفر عرضه کند.
پس استارتاپها کسب و کارهایی هستند که رشد بالایی دارند و (معمولا از طریق نرم افزار و فناوری) میخواهند به مقیاس پذیری برسند.
ادامه دارد ...
🗝مشاوران کسب و کار 🗝
محمود معظمی پول
محمود معظمی سکویا [۱۶.۰۲.۱۹ ۱۱:۰۲]
💥مقیاس پذیری، عامل اصلی برتری استارتاپ ها بر کسب و کارهای سنتی (بخش دوم- پایانی)
حالا شاید با خودتان بگویید که چه خوب، اگر میشود سرویس با ارزشی ارائه کرد که با هزینههای ناچیز میلیونها کاربر داشته باشد، چرا همه استارتاپ نمی زنند؟
🔸چون در حال حاضر هیچ فرمول ثابتی برای راه اندازی و رشد یک سرویس استارتاپی وجود ندارد!
هیچ کس نمیتواند به شما بگوید که اگر فلان کار را شروع کنید و کیفیت محصولتان خوب باشد، بی شک در ظرف 3 یا 4 سال میتوانید مثل زاکربرگ دنیا را بگیرید و میلیادر شوید.
همه استارتاپها در حال جستجو برای پیدا کردن مدل تجاری ای هستند که:
1⃣ مقیاس پذیر باشد
2⃣ مشتریان زیادی جذب آن شود.
ترکیب این 2 مورد باعث میشود که خیلی از استارتاپها شکست بخورند. آمار جهانی میگوید که از هر 100 استارتاپ 90 تا از آنها شکست میخورند، و از 10 تای باقی مانده فقط شاید یکی از آنها به موفقیت استارتاپهای معروفی مثل آمازون و فیسبوک و گوگل برسند. اکثر استارتاپ ها هیچ وقت نمیتوانند مشتریان زیادی را جذب کنند.
💡احتمال بالای شکست باعث شده است که استارتاپها به روشهای چابک و ناب، بیشتر و بیشتر رو بیاورند. بجای اینکه از روز اول شرکتی ثبت کنند و سر سهم شراکت با هم دعوا کنند، یک گروه موقت تشکیل میدهند که از طریق آزمون و خطا، راههای مختلفی را امتحان کند. بجای اینکه 6 ماه درب اتاق خود را ببندند و کد بزنند، در ظرف 6 روز یک محصول اولیه ای به تعدادی مشتری عرضه میکنند تا ارزشهای محصول خود را با توجه به بازخورد مشتریان بسنجند.
بجای اینکه طرح تجاری 100 صفحهای تالیف کنند و سعی کنند پنج سال آینده را پیش بینی کنند، در 10 ساعت مدل تجاری خود را بر روی بوم کسب و کار پیاده می کنند و قدم به قدم با مصاحبه با مشتریان اولیه خود، به اعتبارسنجی فرضیات کسب و کارشان می پردازند.
استارتاپها لازم است با برداشتن قدمهای کوچکتر، حساب شدهتر و با ریسک پایینتر جلو بروند.
🗝مشاوران کسب و کار 🗝
محمود معظمی پول
محمود معظمی سکویا [۱۶.۰۲.۱۹ ۱۶:۲۳]
[ Photo ]
💥 برنامه خوبی که همین حالا و سریعا اجرا شود، بهتر از یک برنامه عالی است که هفته آینده انجام گیرد.
جرج اس پتون
🗝مشاوران کسب و کار 🗝
محمود معظمی پول
محمود معظمی سکویا [۱۶.۰۲.۱۹ ۱۶:۲۴]
📚 اعتبار می بخشیم یا اعتبار می گیریم؟!
برخی " از "
محلی که در آن متولد شده اند،
اجداد و امتیازهای خانوادگی شان،
مدرسه ای که درس خوانده اند،
دانشگاهی که دانش آموخته شده اند ،
محلی که زندگی میکنند و ...
اعتبار می گیرند.
اما برخی " به "
محلی که متولد شده اند،
خانواده و نزدیکان،
به مدرسه ای که درس خوانده اند،
به دانشگاهی که مدرک گرفته اند،
به محلی که زندگی میکنند ...
و حتی به " عصری " که در آن زیسته اند، اعتبار می بخشند.
به راستی ما از کدام دسته ایم؟؟؟
مرتضی یوسفی طهارم
🗝مشاوران کسب و کار 🗝
محمود معظمی پول
محمود معظمی سکویا [۱۶.۰۲.۱۹ ۱۶:۲۴]
[ Photo ]
💥 کارآفرینی مانند نواختن پیانو است.
💡ابتدا باید قوانین را یاد بگیری، سپس قوانین را فراموش کنی و با قلبت بنوازی
🗝مشاوران کسب و کار 🗝
محمود معظمی پول
محمود معظمی سکویا [۱۶.۰۲.۱۹ ۱۶:۳۵]
[Forwarded from NABSH نبش]
[ Video ]
ببینید؛کفش ایمنی های نسل جدید
🔆نبش (نوآوری بینش شکوفایی)
https://t.me/joinchat/AAAAAEtmM6V76YdsGyRBMQ
محمود معظمی سکویا [۱۶.۰۲.۱۹ ۲۲:۳۹]
[ Photo ]
💥اگرکسی آمد و به شاخ و برگ باورهایت تبر زد، نترس.
چون دستش به ریشه ات نمیرسد، از همانجاکه قطع شدی جوانه بزن، رشدکن و بزرگ شو.
🗝مشاوران کسب و کار 🗝
محمود معظمی پول
محمود معظمی سکویا [۱۶.۰۲.۱۹ ۲۲:۴۰]
📚 برخی چون چشمه اند،
پیوسته جاری و زلال،
بهره بردن از حضورشان زحمت چندانی ندارد. کافیست خود را به کنارشان برسانی هرچه استفاده کنی تمام نمیشوند. نسلها را سیراب میکند. آنها دائمی هستند
و
برخی چون چاه آب اند،
عمیق وبی صدا
برای بهره بردن ازحضورشان باید پیدایشان کنی و ازعمق وجودشان استفاده کنی. بی زحمت و راحت نیست،
ولی هرچه بیرون بکشی باز دارند که به شما بدهند.
و
برخی چون مخزن آب اند ،
محدود و مصنوعی
هرچه از آن استفاده کنی کم میشود، چیز زیادی برای ارائه ندارند، آنها زود تمام میشوند.
مرتضی یوسفی طهارم
🗝مشاوران کسب و کار 🗝
محمود معظمی پول
محمود معظمی سکویا [۱۶.۰۲.۱۹ ۲۲:۴۱]
[ Photo ]
💥 مرا باموفقیت هایم ارزیابى نکنید
با تعداد دفعاتى که زمین خوردم
و دوباره ایستادم قضاوتم کنید...
نلسون ماندلا
🗝مشاوران کسب و کار 🗝
محمود معظمی پول
محمود معظمی سکویا [۱۶.۰۲.۱۹ ۲۲:۴۷]
[Forwarded from NABSH نبش]
[ Video ]
🔸 سیاه چاله
🔸سیاه چاله فیلم کوتاهی ساخته "فیلپ سانسوم" و "اولی ویلیام" است. این فیلم که کمتر از 3 دقیقه طول میکشد، ماجرای مردی خسته و درمانده را نشان میدهد که به طور اتفاقی با حفرهای سیاه مواجه میشود. سازندگان این فیلم کوتاه بهصورتی خلاقانه، با استفاده از مفهوم ظاهری یک موضوع علمی یعنی "سیاهچاله" یک موضوع اخلاقی-اجتماعی را به نمایش گذاشتهاند.
🔆نبش (نوآوری بینش شکوفایی)
https://t.me/joinchat/AAAAAEtmM6V76YdsGyRBMQ
محمود معظمی سکویا [۱۷.۰۲.۱۹ ۰۳:۲۱]
[ Audio file : رادیو صدای بازاریابی.mp3 ]
#گفتگو_با_اساتید
گفتگو با جناب آقای صمد طاهری مدیرکانون تبلیغاتی کروشه در حوزه دیجیتال مارکتینگ
🗝مشاوران کسب و کار 🗝
محمود معظمی پول
محمود معظمی سکویا [۱۷.۰۲.۱۹ ۱۰:۳۰]
[ Photo ]
زندگی به جبر است یا به اختیار؟!
امروز را به "اختیار" است، تا چه بکارم!
اما فردا "جبر" است، چرا که به اجبار باید درو کنم هر آنچه را که دیروز به اختیار کاشته ام!
🗝مشاوران کسب و کار 🗝
محمود معظمی پول
محمود معظمی سکویا [۱۷.۰۲.۱۹ ۱۱:۰۰]
[ Photo ]
💥بیکارترین رشته های تحصیلی کدامند؟!
🗝مشاوران کسب و کار 🗝
محمود معظمی پول
محمود معظمی سکویا [۱۷.۰۲.۱۹ ۱۱:۰۴]
[ Photo ]
💥بدل شدن به ثروتمند ترین مرد جهان که در گوشه از قبرستان آرام گرفته است برایم ارزشی ندارد
💡اینکه هرشب موقع رفتن به رختخواب احساس کنم کار ارزشمندی انجام داده ام چیزیست که برام مهمه
🗝مشاوران کسب و کار 🗝
محمود معظمی پول
محمود معظمی سکویا [۱۷.۰۲.۱۹ ۱۱:۰۵]
[ Photo ]
💥تبلیغ جالب مجله اکونومیست
هر آدمی که از زیر لامپ رد شود باعث روشن شدن لامپ میشود
💡فکرتان را به کار بیندازید
🗝مشاوران کسب و کار 🗝
محمود معظمی پول
محمود معظمی سکویا [۱۷.۰۲.۱۹ ۱۱:۰۵]
📚 اثر پروانه ای در زنجیره ای از موفقیت ها
داستانی کوتاه و جذاب خواندم بنام «مردی در قطار» از نویسنده ای سیاه پوست. او و برادرانش شادکامی خود را مدیون مردی گمنام در قطار هستند که سالها پیش با لطفی که در حق پدر آنها کرده و چه بسا خود از تاثیرات آن بی خبرست سرنوشت کل یک خانواده و احتمالا چندین نسل بعدی را تغییر داد.
خلاصه داستان را با هم بخوانیم:
او [پدر نویسنده] فرزند هشتم خانواده فقیری بوده که به خاطر استعدادش او را برای تحصیل به شهر میفرستند، ولی پول تامین شهریه و هزینه های زندگیش را ندارند. کودک مجبور است هر روز از صبح زود تا شب در کنار تحصیل برای تامین هزینه ها مشاغل سختی را تجربه کند. این امر و خستگی های زیاد باعث افت تحصیلی وی می شود. در آستانه اخراج از کالج و ناامیدی، شغل موقت مهمانداری در قطار می یابد. شبی یکی از مسافرین از او برای همسر بیمارش شیر گرم طلب می کند و با مشاهده ادب و مهربانی اش ،کنجکاو شده و سوالاتی از او در زمینه محل تحصیل و زندگی اش می پرسد. مدتی بعد رییس کالج به او که در آستانه ترک تحصیل قرار دارد خبر میدهد که مردی در قطار که برای همسرش شیر گرم داده ای و از قضا مدیر موفق یک روزنامه است پانصد دلار شهریه تحصیل، پانسیون و کتابهایت را اهدا کرده است.
این بخشش غیرمنتظره، نه تنها باعث شد وی بتواند کالج را به پایان برساند، بلکه در کلاس خود شاگرد اول باشد و همچنین تحصیل در دانشگاه نیویورک، ازدواج خوب، کار مناسب و زنجیره ای از موفقیت ها و شادکامی ها را برایش به ارمغان آورد. حتی فرزندان او نیز بجای زندگی برده وار، در خانه ای با والدینی تحصیل کرده، قفسه هایی پر از کتاب و افتخار به خود رشد یافتند و توانستند موفق باشند.
در بسکتبال، پرش با توپ و برگشت به زمین و یا نگه داری و حمل توپ بدون رها کردن آن خطای رانینیگ است. یعنی در بازی خوب باید توپ رو پاس بدی و زیاد دست خودت نگه نداری. به نظر من این قانون در زمینه موفقیت در زندگی مصداق دارد. چنانچه در زندگی از موهبت موفقیت برخوردار شدید باید آن را با دیگران تقسیم کنید و بخشی از آن را به دیگران ببخشید. اگه موزیسین موفقی هستید باید شاگردان خوب پرورش دهید، اگر کارخانه دار موفقی هستید باید درب کارخانه اتان برای بازدیدکنندگان و بهینه کاوان باز باشد و ...
💡تحلیل راهبردی:
اثر پروانهای به این اشاره میکند که تغییری کوچک در یک سیستم میتواند باعث تغییرات شدید در آینده شود. اثر پروانهای به این معناست که تغییر جزیی در شرایط اولیه میتواند به نتایج وسیع و پیشبینی نشده در خروجی های یک سیستم منجر شود و این سنگ بنای تئوری آشوب است.
یکی از مهم ترین و معروف مثال ها این است که می گویند مثلاً بالزدن پروانه در چین (اینسوی عالم) می تواند باعث وقوع توفان در آمریکا (آنسوی عالم) شود.
نکته اینجاست که این تغییرات کوچک و آن تاثیرات بزرگ لزوما همیشه جنبه آشوبناکانه ندارند بلکه می تواند به منجر به یک موفقیت و تغییر مثبت بزرگ شود. شبیه به کاری که مردی در قطار انجام داد.
سخن پایانی: وقتی خداوند به بال های یک پروانه چنین قدرتی بخشیده است. چرا به اندیشه، دست و زبان ما چنین قدرتی نداده باشد. هر جا هستیم بال های پروانه ای خود را باز کنیم و یک تغییر مثبت کوچک ایجاد کنیم.
منبع: شبکه استراتژیست
🗝مشاوران کسب و کار 🗝
محمود معظمی پول
محمود معظمی سکویا [۱۷.۰۲.۱۹ ۱۴:۰۸]
♦️بهترین فروشنده کیست؟
اگر با فروش درگیر شده باشید، احتمالا میدانید که فروش به ظاهرِ فروشنده، دانش و شور و شوق او بستگی دارد.فروش یک حرفهی قدیمی است با این تفاوت که در گذشته با صحبت و اصرار انجام میشد اما اکنون با مشاوره و راهنمایی صورت میگیرد.
ضربالمثلی وجود دارد که میگوید فروشندگی در ذات افراد است و نمیتوان آن را آموخت. اما اخیرا مطالعات نشان میدهد که فروشندگی یک علم است و به سادگی میتوان آن را آموخت. البته استعداد طبیعی برخی از افراد در فروشندگی غیرقابل انکار است. یک فروشنده واقعی ویژگیهایی دارد که در زیر به تعدادی از آنها اشاره میکنیم، 10 ویژگی فروشندگان موفق:
وظیفه شناسی
در سال 1993 انجمن روانشناسی آمریکا گزارش داد که وظیفهشناسی یکی از صفاتی است که فروشندگان بزرگ آن را دارند. اما اگر شما این صفت را در خود نمیبینید میتوانید آن را یاد بگیرید. وظیفهشناسی به این معنا هست که شما بدون توجه به آنچه که اتفاق میافتد به کار خود ادامه دهید.
احترام گذاشتن
بنیانگذار Searchmetrics مارکوس توبر میگوید: ما همواره زمانی که به مشتریانمان بیشتر احترام بگذاریم فروشمان افزایش پیدا میکند. شما باید با مشتریانتان و مشتریان بالقوه به خوبی رفتار کنید. یک برنامه زمانی برای کارهایتان تدارک ببینید و در نظر داشته باشید که مردم هماکنون مشغلههای زیادی دارند و باید به وقت آنها بیشتر از همه چیز اهمیت قائل باشید.
گوش دادن
آمریکن اکسپرس میگوید که بهترین فروشندگان از مشتریان و کاربران خود میپرسند که چرا آنها میخواهند کاری را انجام دهند. زمانیکه شما به مشتریان خود گوش دهید خواهید فهمید چه چیزی میخواهند و به چه چیزی نیاز دارند؟ اگر شما واقعا بدانید که مشتریانتان چه چیزی میخواهند مطمئنا به آسانی خواهید توانست نیازهای واقعی آنها را برطرف کنید.
🗝مشاوران کسب و کار 🗝
محمود معظمی پول
محمود معظمی سکویا [۱۷.۰۲.۱۹ ۱۴:۱۴]
[Forwarded from مشاوران کسب و کار]
💥4 اشتباهی که روزتان را خراب می کند
اغلب افراد پس از بیدار شدن از خواب ناخواسته اشتباهاتی را مرتکب میشوند که تمام روز آنها را خراب میکنند.
این اشتباهات موجب میشوند که حال فرد در طول روز تحت تاثیر قرار گرفته و معمولا این افراد روز خوبی را سپری نمیکنند. به گزارش سایت «تودی» با آگاهی از این اشتباهات و در نتیجه جبران آنها میتوانید روز خوبی را برای خودتان رقم بزنید:
1 - خودداری از قرار گرفتن در معرض نور خورشید
وقتی از خواب بیدار میشوید و در معرض نور آفتاب قرار نمیگیرید یک روز کسلکننده را پیش رو خواهید داشت. یک بررسی انجام شده در دانشگاه فینبورگ آمریکا نشان داد که در واقع از دست دادن نور خورشید در هنگام صبح شاخص توده بدنی را بالا میبرد. در واقع افرادی که بعد از ظهر در مقابل تابش نور خورشید قرار میگیرند شاخص توده بدنی آنها نسبت به کسانی که صبح در معرض این نور قرار میگیرند افزایش مییابد و در نتیجه بیشتر با چاقی و عوارض ناشی از آن دست به گریبان هستند. در واقع قرار گرفتن 20 تا 30 دقیقه در معرض نور خورشید در هنگام صبح به افزایش سطح انرژی و تنظیم فعالیت بدن، افزایش اشتها و نیز تنظیم سوخت و ساز بدن کمک میکند.
2 - ننوشیدن آب
اگر در هنگام صبح آب ننوشید در باقی روز با کمبود اکسیژن در بدن روبرو خواهید بود و کمبود اکسیژن شما را در حالت بدی قرار داده و شما احساس خستگی مفرط میکنید. در واقع نوشیدن مایعات در هنگام صبح نه تنها شما را شادتر و پرانرژی تر میکند بلکه سرعت و توانایی شما را در کار افزایش میدهد.
3 - شروع کردن صبح با معده خالی
بر اساس تحقیقات اخیر در انگلیس، در صورتی که فرد بدون خوردن صبحانه روز خود را آغاز کند در تمام آن روز تندخو و عصبی خواهد بود. در واقع یافتههای این تحقیق نشان داد کسانی که صبحانه میخورند کارهای روزانه خود را با انگیزه و حس و حال بهتری انجام میدادند. همچنین خوردن وعدههای سالم غذایی در هنگام صبح انرژی لازم را برای عملکرد بهتر در تمام روز به مغز شما میدهد. بنابراین توصیه میشود که برای صبحانه از ترکیبی از مواد حاوی پروتئین و کربوهیدرات استفاده کنید. بر اساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه تگزاس، کسانی که در هر سه وعده غذایی 30 گرم پروتئین را به بدنشان میرسانند، جذب پروتئین در عضلات آنها 25 درصد بیشتر از کسانی است که تنها در وعده شام پروتئین میخورند در حالی که این ماده غذایی برای حفظ سلامت بدن ضروری است.
4 - رفت و آمدهای روزانه
مسیر خانه تا محل کار عامل مهمی در پر انرژی بودن یک روز کاری است. قرار گرفتن در ترافیکهای طولانی نه تنها موجب عصبی شدن فرد در آن روز میشود بلکه تاثیرات سوء بلندمدتی نیز دارد. برای این ترددهای ضروری روزانه روش مناسبی را انتخاب کنید. برای مثال سعی کنید تا حد امکان با ماشین شخصی از خانه خارج نشوید تا به ناچار در ترافیک های طولانی نمانید و بتوانید برخی از مسیرهای بین راه تا رسیدن به محل کار خود را پیاده روی کنید.
🗝مشاوران کسب و کار 🗝
محمود معظمی پول
محمود معظمی سکویا [۱۷.۰۲.۱۹ ۱۴:۱۴]
[Forwarded from مشاوران کسب و کار]
📚 بازتعریف خوشبختی
ایمان داشته باشید که خوشبختی کریستف کلمب زمانی نبود که آمریکا را کشف کرد، بلکه زمانی خوشبخت بود که می کوشید آن را کشف کند.
💡باور کنید، بالاترین سعادت او شاید سه روز پیش از آن بود که دنیای جدید را کشف کرد، هنگامی که خدمه کشتی اش سرکشی کرده بودند و در نهایت نومیدی می خواستند عقب گرد کنند و به اروپا بازگردند.
این جا صحبت دنیای جدید نیست، حتی اگر قرار بود آن جا مغلوب شود. کریستف کلمب می شود گفت آمریکا را ندیده مرد و در حقیقت ندانست کجا را کشف کرده است. این جا صحبت زندگی است.
منبع: کتاب ابله، اثر فئودور داستایوفسکی
🗝مشاوران کسب و کار 🗝
محمود معظمی پول
محمود معظمی سکویا [۱۷.۰۲.۱۹ ۱۵:۵۶]
[ Photo ]
💥 شرکت Airbnb چگونه تاسیس شد؟
این شرکت از زمان بنیانگذاری با فراهم کردن امکان اجاره دادن خانه یا اتاق، به رشد اقتصاد مشارکتی در دنیا کمک کردهاست.
🗝مشاوران کسب و کار 🗝
محمود معظمی پول
محمود معظمی سکویا [۱۷.۰۲.۱۹ ۱۵:۵۷]
[ GIF ]
💥 وقتی روش حل کردن مشکلی، غلط باشد، مهم نیست چقدر تلاش کنیم...
💡در حالی که با تفکر بر روی روش درست بسیار راحت میشود آن مشکل را حل کرد...
🗝مشاوران کسب و کار 🗝
محمود معظمی پول
محمود معظمی سکویا [۱۷.۰۲.۱۹ ۱۵:۵۸]
[ Photo ]
💥 8 قانونی که فقط افراد موفق میدانند:
1⃣ آنها تلاش میکنند که فقط خودشان باشند
2⃣شکست آخر راه نیست
3⃣ هیچگاه منتظر نمیمانند
4⃣ آنها به جای دستور دادن، آزادی عمل میدهند
و...
🗝مشاوران کسب و کار 🗝
محمود معظمی پول
محمود معظمی سکویا [۱۷.۰۲.۱۹ ۱۷:۰۶]
[Forwarded from NABSH نبش]
[ Video ]
🔸 ماوس ایکس - قسمت اول
🔸ماوس ایکس فیلم کوتاهی 15 دقیقهای است که تکرار انسان را در جهانی مکرر به نمایش میگذارد که گریزی از آن نیست. نویسنده و کارگردان این فیلم "جاستین تگ" است که سال 2014 آن را ساخته است.
🔆نبش (نوآوری بینش شکوفایی)
https://t.me/joinchat/AAAAAEtmM6V76YdsGyRBMQ
محمود معظمی سکویا [۱۷.۰۲.۱۹ ۲۰:۰۹]
[Forwarded from NABSH نبش]
[ Video ]
🔸 ماوس ایکس - قسمت دوم
🔸ماوس ایکس فیلم کوتاهی 15 دقیقهای است که تکرار انسان را در جهانی مکرر به نمایش میگذارد که گریزی از آن نیست. نویسنده و کارگردان این فیلم "جاستین تگ" است که سال 2014 آن را ساخته است.
🔆نبش (نوآوری بینش شکوفایی)
https://t.me/joinchat/AAAAAEtmM6V76YdsGyRBMQ
محمود معظمی سکویا [۱۷.۰۲.۱۹ ۲۰:۰۹]
[Forwarded from NABSH نبش]
[ Video ]
🔸 ماوس ایکس - قسمت سوم
🔸ماوس ایکس فیلم کوتاهی 15 دقیقهای است که تکرار انسان را در جهانی مکرر به نمایش میگذارد که گریزی از آن نیست. نویسنده و کارگردان این فیلم "جاستین تگ" است که سال 2014 آن را ساخته است.
🔆نبش (نوآوری بینش شکوفایی)
https://t.me/joinchat/AAAAAEtmM6V76YdsGyRBMQ
محمود معظمی سکویا [۱۷.۰۲.۱۹ ۲۰:۱۳]
♦️وظیفه یک استراتژیست در سازمان
فرض کنید در شبی زمستانی مه غلیظی همه جا را فرا گرفته. وقتی متوجه شوید که تا فاصله بیشتر از 10 متری را نمی بینید، چه احساسی خواهید داشت.؟
احتمالا اولین احساس شما توأم با اندکی ترس است. به احتمال زیاد ترمز را فشار می دهید وسرعت اتومبیل را تا حد زیاد کاهش می دهید.
به تدریج مه غلیظ تر می شود و شما چند قدمی خود را بیشتر نمی بینید.
ممکن است شیشه اتومبیل را پایین بکشید تا بتوانید خط کشی وسط جاده را ببینید…
راجع به احساس خود در زمانی که مه ناپدید می شود فکر کنید.
در ابتدا چهار قدمی خود را می بینید و کم کم پیچ بعدی جاده هم هویدا می شود.اولین احساستان چیست؟؟
پای خود را از روی ترمز برداشته و روی گاز می گذارید.سرعت خود را زیاد می کنید و دیگر ترسی ندارید.
زمانی که با سلامتی از مه خارج شدید راجع به تنها عاملی که باعث تغییر شرایط بوده فکر کنید،
تنها چیزی که تفاوت کرد چشم انداز شما بود.
توانایی شما برای دیدن چشم انداز به شما کمک می کند که جاده فرا روی خود را ببنید واز این رو نگران نباشید.
آیا مه غلیظی شما را فرا گرفته است؟؟
به عنوان یک استراتژیست شما باید کمک کنید سازمان و همکاران شما از. فضای مه آلود خارج شوند
زمانی که سازمان و همکاران شما چشم اندازی روشن نداشته باشند، تجربه ای نظیر آن چه در رانندگی در مه با آن مواجه بودید، خواهند داشت. زمانی که زندگیتان را مه گرفته باشد شرایط در بسیاری جهات خطرناک تر از رانندگی در مه است.
فقدان چشم اندازی آرمانی باعث ناتوانی جسمی و روانی خواهد شد. برای شما برخواستن ازبستر خواب کاری دشوار می شود. همه کارها را به اجبار انجام می دهید.
برای هیچ کاری هیجان ندارید. انتظار هیچ خبری در طول روز ندارید وصبح با عشق به کاری از خواب بر نمی خیزید.
در بهترین حالت شما فقط دنبال گذران روند زندگی تان هستید. در زندگیتان لذتی وجود نداردو هدفی برای محقق شدن نیست.
اما لحظه ای که چشم انداز آرمانی زندگی خود را بنا کنید، توان و انرژی به شما باز خواهد گشت.بی صبرانه منتظر رسیدن صبح هستید. دقیقا می دانید به کجا می روید و چرا کاری راانجام می دهید.
همان هیجانی به شما دست خواهد داد که در لحظه خروج از مه با آن مواجه شدید.پای خود را بر روی پدال گاز فشار می دهید تا به مقصد برسید.زندگی زمانی که با آرمان توأم باشد حالتی از انتظار به آن اضافه خواهد شد.انتظاری بی صبرانه برای زندگی.افراد بزرگ و موفق این حالات را تجربه کرده اند.
شما به عنوان یک استراتژیست وظیفه بزرگی بر عهده دارید: روشن کردن مسیر پیش روی سازمان و همکاران تان
ایمان یعنی اعتقاد به آن چه اکنون قادر به دیدنش نیستید.
پاداش آن نیز دیدن چیزی است که به آن ایمان دارید.
🗝مشاوران کسب و کار 🗝
محمود معظمی پول
محمود معظمی سکویا [۱۸.۰۲.۱۹ ۱۰:۴۴]
[ Photo ]
مشکلات، انسانهای بزرگ را متعالی میسازد و انسانهای کوچک را متلاشی…
🗝مشاوران کسب و کار 🗝
محمود معظمی پول
محمود معظمی سکویا [۱۸.۰۲.۱۹ ۱۰:۴۸]
📚 ملتی که رو به انقراض می رود
ملتی که رو به انقراض می رود نخست به دانش و فضیلت بی اعتنا می شود. به این سبب برای مردم امروز باید دلیل و شاهد آورد تا بدانند که اگر ایران در کشاکش روزگار تا کنون به جا مانده و قدر و آبروئی دارد، سببش جز قدر و شان هنر و ادب آن نبوده است.
جنگ ها و فیروزی ها اثری کوتاه دارند. آثار هر فیروزی تا وقتی دوام می یابد که شکستی در پی آن نیامده است. اما فیروزی معنوی است که می تواند شکست نظامی را جبران کند. تاریخ گذشته ما سراسر برای این معنی مثال و دلیل است. ولی در تاریخ ملت های دیگر نیز شاهد و برهان بسیار می توان یافت. کشور فرانسه پس از شکست ناپلئون سوم در سال 1870 مقام دولت مقتدر درجه ی اول را از دست داده بود. آنچه بعد از این تاریخ موجب شد که باز آن کشور مقام مهمی در جهان داشته باشد دیگر قدرت سردارانش نبود بلکه هنر نویسندگان و نقاشانشان بود.
ما نیز امروز باید در پی آن باشیم که چنین نیرویی برای خود به دست بیاوریم. گذشتگان ما در این راه آنقدر کوشیدند که برای ما آبرو و احترامی بزرگ فراهم کردند. بقای ما تاکنون مدیون و مرهون کوشش آن بزرگواران است. امروز ما از آن پدران نشانی نداریم. آنچه را ایشان بزرگ داشتند ما به مسخره و بازی گرفته ایم. دیو فساد در گوش ما افسانه و افسون می خواند. کسانی هستند که جز در اندیشه ی انباشتن کیسه ی خود نیستند. دیگران نیز از ایشان سرمشق می گیرند و پیروی می کنند. اگر وضع چنین بماند هیچ لازم نیست که حادثه ای عظیم ریشه وجود ما بر کند. ما خود به آغوش فنا می شتابیم.
بخشی از متن زیبای "نامه ای به پسرم" به قلم دکتر پرویز ناتل خانلری، مجله سخن 1333
🗝مشاوران کسب و کار 🗝
محمود معظمی پول
محمود معظمی سکویا [۱۸.۰۲.۱۹ ۱۰:۴۹]
[ Photo ]
💥 ایران با دارا بودن تقریبا 1٪ جمعیت جهان، حدود 3٪ از ضایعات غذا در جهان را به خود اختصاص داده است.
بعبارتی، ایرانیها 3 برابر متوسط سایر مردمان جهان غذا دور می ریزند.
🗝مشاوران کسب و کار 🗝
محمود معظمی پول
محمود معظمی سکویا [۱۸.۰۲.۱۹ ۱۰:۴۹]
💥 ۵ راه برای اینکه در صحبت کردن تاثیرگذارتر باشیم:
طرز صحبت کردن کارآفرینان موفق با آدمهای معمولی فرق دارد. آنها خوب میدانند چطور مُخ دیگران را بزنند و از چه جملاتی استفاده کنند که بیشترین تأثیر را روی مخاطبشان بگذارند. در واقع، رمز موفقیت این افراد در هنر دانستن فن بیان مناسب و متقاعد کردن دیگران است که از مهمترین مهارتهای ارتباطی بهشمار میرود. در ادامهی این مقاله با ما همراه باشید تا فقط با ۵ راه ساده به راز و رمز این هنر مسلط شوید و بتوانید در صحبتکردن تاثیرگذارتر باشید.
1⃣ از موضع دانش و قدرت حرف بزنید
چنانچه با سؤالی مواجه شدید که جوابش را نمیدانید، بهجای اینکه فقط اظهار بیاطلاعی کنید، چیزی بگویید که در عوض، کاربلد بودنتان به چشم بیاید. مثلا بگویید: «این موضوع، راسته کاره علی آقاست، پس بذارید ببینیم نظر علی در مورد این سؤال چیه.» این طرز جواب دادن موجب افزایش اعتبار حرفهایِ شما نزد دیگران میشود، چون با این کار نشان میدهید که واقعا سعی دارید به سؤال طرف مقابلتان جواب دهید و اینکه خوب میدانید چطوری از تخصص همکارانتان برای رسیدن به جواب کمک بگیرید.
2⃣ همکارانتان را به شرکت در بحث تشویق کنید
هر وقت به بُنبَست رسیدید، از دیگر اعضای تیم بپرسید: «دیگه چی کار میتونیم بکنیم تا یه قدم بیشتر به راهحل نزدیک شیم؟» به عبارت دیگر، از همتیمیهای خود نظرخواهی کنید و حتی اگر نظراتشان بیراه یا نشدنی بود، باز هم در تبادلنظر با آنها کوتاهی نکنید. به این ترتیب، دیگران را تشویق کردهاید که در بحث شرکت کنند و هر چه را در ذهنشان میگذرد با شما در میان بگذارند. شاید دانش و استعداد منحصربهفرد یکی از اعضای تیم که میتواند چالشها را از دریچه یا زاویهی جدیدی ببیند، کمک کند که موانع را کنار بزنید.
3⃣ از ابراز همدردی با دیگران غافل نشوید
به همکارانتان نشان دهید که تلاششان را میبینید و قدر زحماتشان را میدانید تا ترغیبشان کنید به قابلیتهایتان ارزش بگذارند و برایتان احترام قائل شوند. به مشکلات همکارانتان گوش دهید و برای اینکه بفهمند درکشان میکنید، خط فکری خودشان را در صحبتهایتان بازتاب دهید. همچنین از زبان بدن کمک بگیرید تا در طول مکالمه به طرف مقابل نشان دهید به آنچه میگوید توجه دارید. مثلا کمی به جلو خم شوید و ارتباط چشمیِ مستقیم برقرار کنید تا همدلی کردنتان بیشتر حس شود. دیگر اینکه حرفی بزنید که به تقویت رابطهیتان کمک کند، مثلا بگویید: «آره، خیلی چالشی به نظر مییاد» یا «میفهمم چی داری میگی.»
4⃣ اعتمادبهنفس داشته باشید و به دیگران هم اعتمادبهنفس دهید
هر وقت کسی به شما انتقاد کرد، نظراتش را در کمال آرامش بشنوید و حتی اگر نظراتش را قبول ندارید، خیلی مؤدبانه از اینکه دیدگاهش را صادقانه با شما در میان گذاشته تشکر کنید. این واکنش نشان میدهد به خودتان مسلط هستید و از هر بازخوردی که شاید به بهبود عملکردتان بینجامد، استقبال خواهید کرد. بهعلاوه، این طرز برخورد نشان میدهد به اندازهی کافی، عاقل هستید که بازخوردهای کاربردی را به مرحلهی اجرا درآورید.
همچنین یادتان باشد دیگران را به دلیل نقاط ضعفشان به باد انتقاد نگیرید. در عوض، با تعریف و تمجیدهای سازنده بکوشید تا روحیهی همکارانتان را تقویت کنید. مثلا بگویید: «خیلی داری کارت رو خوب انجام میدی.» یا مثلا «میدونم که میتونی انجامش بدی.» دیگران با شنیدن این قبیل تأکیدات مثبت ترغیب خواهند شد که نهایت تلاششان را به کار ببندند.
5⃣ از دستاوردهای همکارانتان قدردانی کنید
به دستاوردهای سایر همکارانتان اذعان داشته باشید و نشان دهید که برای خدمات همگی آنها ارزش قائل هستید و میخواهید از زحماتشان قدردانی کنید. مثلا در پایان پروژه بگویید: «این یه تلاش تیمی فوقالعاده بود. مطمئنا بدون شما نمیتونستم از پَسِش بربیام.» همین دو جملهی ساده نشانهی فروتنی، سخاوت، خوشقلبی و سایر خصلتهای مثبتی است که دیگران را ترغیب میکند دوباره با شما همکاری کنند.
همانطور که در مقدمه نیز اشاره کردیم، هنر متقاعد کردن دیگران یکی از مهمترین مهارتهای ارتباطی است و تسلط بر آن کمکتان خواهد کرد تا طوری حرف بزنید که اعضای تیمتان را راحتتر و مؤثرتر به سمت هدفی مشترک هدایت کنید. کلام آخر اینکه با رعایت صداقت در گفتار و گشادهرویی در رفتار میتوانید احترام دیگران را جلب کرده و به درجهای برسید که روی اطرافیانتان یا حتی عالم هستی تاثیر مثبت بگذارد.
🗝مشاوران کسب و کار 🗝
محمود معظمی پول
محمود معظمی سکویا [۱۸.۰۲.۱۹ ۱۷:۵۰]
📚 چرا افراد در گروهها کم فروشی می کنند؟
آقای مهندس فرانسوی به نام رینگلمن که روی کارایی اسبها کار می کرد دریافت که قدرت حمل بار دو اسب با دو برابر قدرت حمل بار یک اسب برابر نیست. او این مطالعه را به رفتار گروهی انسانها نیز تعمیم داد. نتایج جالب توجه بود. اگر دو نفر در یک تیم طناب کشی حاضر شوند هر یک تا 93% توان خود را به کار خواهند گرفت. اگر طناب کشی بین گروههای سه نفره انجام شود هر یک از اعضاء تیم 85% توان خود را به کار خواهد گرفت، این عدد در مورد یک تیم هشت نفره برای هر فرد تنها 49% خواهد بود!
در روانشناسی اجتماعی ثابت شده است که کارایی گروهها و تیمهای کاری از جمع کارایی تک تک اعضاء گروه کمتر است. کاهش تلاش فرد در یک تیم ناشی از دیده نشدن است. در واقع افراد هنگامی حداکثر توان ذهنی و جسمی خود را به کار می گیرند که این تلاش به طور مشخص قابل سنجش و ارزیابی باشد. اگر صرف توان و تلاش یک فرد عضو یک تیم در عملکرد کلی گروه به طور مشخص قابل اندازه گیری نباشد، تنبلی کردن رفتار نرمال اعضاء گروه خواهد بود. به این پدیده تنبلی گروهی (Social Loafing) گفته می شود.
وقتی افراد با هم کار می کنند کارایی کاهش می یابد و این خیلی غیر عادی نیست. این کاهش کارایی تا حدی است که عملکرد کلی تیم به طور کامل مختل نشود چون در شرایطی که تیم ببازد هیچ یک از افراد از عواقب آن ایمن نخواهد بود. افراد در تیم سطح تنبلی خود را طوری تنظیم می کنند که به طور مشخص بازنده بودن تیم به چشم نیاید.
تنبلی گروهی تنها در حوزه فعالیتهای فیزیکی نیست در حوزه ذهنی و روانی نیز هست. در یک جلسه هم اندیشی نیز هر چه تعداد اعضاء بیشتر باشد میزان مشارکت ما به طور طبیعی کاهش خواهد یافت. در واقع کمیت و کیفیت خروجی جلسه به طور خطی با تعداد اعضاء تغییر نخواهد کرد و از یک تعداد آستانه به بعد خروجی در سطح مشخصی خواهد ایستاد.
تنبلی گروهی و میزان آن بسیار وابسته به فرهنگ های مختلف اجتماعی است. در فرهنگهای عمدتا شرقی نظیر ژاپن و چین، که افراد تعلقات اجتماعی و گروهی بیشتری دارند، کارایی تیمها به میزان کمتری متاثر از پدیده تنبلی گروهی است و در فرهنگهای فردمحور نظیر آمریکا میزان تنبلی گروهی به مراتب بیشتر است. در فرهنگهای شرقی خاص مفهوم پذیرش مسئولیت مشترک و کارگروهی برجسته به نظر می رسد در صورتیکه در فرهنگهای غربی فردگرا، انگیزه کار افراد در گروهها با شاخصهای ارزیابی عملکرد و سود مشخص فردی در گروه، ارتقاء می یابد.
تنبلی گروهی پیامدهای جالب توجهی دارد. هیچ کس در یک گروه به تصور خود نمی خواهد پیامدهای منفی تصمیم گیریها و عملکرد گروهی را بپذیرد و مایل است(به ویژه زمانی که تیم باخته است) خود را پشت تصمیمات گروه پنهان کند (Diffusion of Responsibility). از طرفی معمولا ریسک پذیری گروه از یک فرد مشخص بیشتر است. چرا که همه می دانند در صورتی که کارها خوب پیش نرود پیامدهای های آن گریبانگیر یک فرد نخواهد بود(Risky Shift). این موضوع می تواند بسیار خطرناک باشد به ویژه در مورد تصمیمهای بسیار خاص، مانند هنگامی که قرار است راجع به شلیک اولین موشک اتمی تصمیم گیری شود.
ولی آیا رفتار تنبلی گروهی به مفهوم عدم کارایی تیمها است؟ پاسخ این سوال منفی است چرا که ما به جهت نیاز به تخصصهای متنوع در حوزه های مختلف و نیز آثار مثبت روانی همکاری بین افراد، الزام به تشکیل تیم داریم ولی جهت پرهیز از کاهش کارایی تیمی باید تا حد ممکن تیمهای کاری را در گروههای کوچکتر سازماندهی کنیم و به علاوه مکانیسم مشخصی برای اندازه گیری و ارزیابی عملکرد اعضاء تیم طراحی و اجراء کنیم.
شاید ضرب المثل "دیگی که برای من نجوشه، سر سگ توش بجوشه" نمایانگر شاخصه فرهنگی ما ایرانیان در فعالیتهای گروهی است. ما رفتارهای فردی و اجتماعی خود را متناسب با سودهای به شدت شخصی و کوتاه مدت تنظیم می کنیم و سوی چشمانمان در تشخیص منافع بلند اجتماعی به شدت ضعیف است. ما به طور آشکاری در فعالیتهای گروهی ضعیف ظاهر می شویم چون مسئولیت پذیری، تعهد، حس تعلق و همبستگی اجتماعی در جامعه اکنون ما در سطح مطلوبی نیست.
منبع: کتاب هنر شفاف اندیشیدن
🗝مشاوران کسب و کار 🗝
محمود معظمی پول
محمود معظمی سکویا [۱۸.۰۲.۱۹ ۱۷:۵۱]
[ Photo ]
💥 در مسابقه بین شیر و گوزن، بسیاری از گوزن ها برنده میشوند.
چون شیر برای غذا میدود و گوزن برای زندگی
💡هدف مهم تر از نیاز است
🗝مشاوران کسب و کار 🗝
محمود معظمی پول
محمود معظمی سکویا [۱۸.۰۲.۱۹ ۱۷:۵۱]
💥نسخه های آنلاین در سوئد
چند وقت پیش که رفتم دکتر، گفت فلان دارو رو برات تجویز میکنم ولی هیچ برگه یا نسخه ای بهم نداد!
پرسیدم پس نسخه چی شد؟ توضیح داد که ما قبلا داروها رو روی یک برگه می نوشتیم و بیمار آن رو به داروخانه میبرد. اما الان داروهای بیمار رو در یک سامانه ثبت میکنیم و شما وقتی به داروخانه مراجعه کردید کارت شناسایی تون رو نشون بدید. آنها هم از روی سامانه می دانند چه داروهایی را به شما رو بدهند.
این سامانه با بیمه هر شخص هم در ارتباطه و مبلغی که بیمه تقبل کرده از مبلغ دارو کم می شود.
در این سیستم دستور پزشک دقیقا به بیمار مننتقل میشه؛ چون مسئول داروخانه دستور پزشک رو عینا پرینت و روی داروها میچسباند.
احتمال خطا و تحویل داروی اشتباه به علت بدخطی نسخه ها از بین میره.
احتمال تقلب برای گرفتن حق بیمه بیشتر نیز از بین میره. بروکراسی گرفتن حق بیمه هم از بین میره.
همچنین سوابق دارویی هر بیمار ثبت میشه و پزشک های بعدی از آن مطلع میشن.
اگر هم یک پزشک داروی غلط تجویز کنه نمیتونه کتمان کنه.
منبع: فرنگ نوشت
🗝مشاوران کسب و کار 🗝
محمود معظمی پول
محمود معظمی سکویا [۱۸.۰۲.۱۹ ۲۲:۲۱]
[ Photo ]
💥 دستاوردهای ما برابر است با توان بالقوه، تقسیم بر تعداد مسیرهایی که انتخاب میکنیم
💡با حذف گزینه های خوب، امکان دستیابی به گزینه عالی را چندبرابر کنید.
🗝مشاوران کسب و کار 🗝
محمود معظمی پول
محمود معظمی سکویا [۱۸.۰۲.۱۹ ۲۲:۲۳]
📚 ۱۰ اشتباه بزرگی که شرکت ها در قیمتگذاری مرتکب میشوند (بخش اول)
1⃣ تعیین قیمت براساس هزینهها، نه براساس درک مشتری از ارزش ارائه شده
تعیین قیمت براساس هزینهها ناگزیر به یکی از این دو سناریو منتهی خواهد شد: ۱) اگر قیمت بالاتر از ادراک مشتریان از ارزش آن باشد، هزینههای فروش بالامیرود، تخفیفها افزایش مییابد، چرخه فروش طولانی و کند میشود و در نتیجه سودآوری افت میکند. ۲) اگر قیمت پایینتر از ادراک مشتریان از ارزش آن باشد، سرعت فروش افزایش مییابد، اما شرکتها در سودآوری دچار مشکل خواهند شد و نمیتوانند سودآوری خود را بیشینه سازی کنند.
2⃣ قیمتگذاری بر اساس بازار فروش
قیمتگذاری بر اساس بازار فروش، موجب میشود که کالا یا خدمات شرکت در نگاه مشتری شکل بازاری به خود گرفته و در نتیجه با افت ارزش مواجه شود. قیمت گذاری بر اساس بازار فروش عمدتا توسط شرکتهایی که حرفی برای گفتن در بازار نداشته و سعی دارند با حداقل سود، فروش بیشتری داشته باشند اجرا میشود. در عوض بجای تسلیم شرایط شدن، تیم مدیریتی باید به دنبال راهکارهایی به منظور متمایزسازی کالا یا خدمات خود و در نتیجه ارزش افزایی برای بازار هدف بخصوصی باشند.
3⃣ حاشیه سود یکسان برای خطوط تولید متفاوت
برخی استراتژی های مالی، یکسان سازی حاشیه سود و دسترسی به سودی مشخص برای تولیدات متفاوت را توصیه میکنند. اما قانون بدیهی در مورد قیمتگذاری تاکید میکند مشتری های مختلف در مورد یک کالای مشخص ارزشهای متفاوتی را قائل میشوند. برای هر قلم کالا میزان سود، تداعی گر تمایل خرید هر یک از مشتریان است. این تمایل به خرید منعکس کننده ادراک مشتری در مورد ارزش آن کالاست و حاشیه سود حاصله، با کالاهای دیگر کاملا متفاوت است.
4⃣ شکست شرکتها در بخش بندی مشتریان خود
بخشهای مختلف مشتریان بر اساس تفاوت نیازهایشان به نسبت یکدیگر متفاوت هستند. به همین ترتیب ارزش پیشنهادی برای هر محصول یا خدمات در بخش های مختلف بازار متفاوت است و استراتژی قیمت گذاری باید با توجه به این تفاوت، تعیین گردد. یک استراتژی قیمتگذاری باید شامل گزینه هایی متناسب با محصول، بسته بندی، گزینه های حمل و نقل و تحویل، پیام بازاریابی، و ساختار قیمتگذاری برای بخشهای مختلف مشتریان باشد، تا ارزش افزوده بیشتری برای هریک از بخشهای بازار و مشتریان ایجاد کند.
5⃣ ثابت نگه داشتن قیمت برای طولانی مدت
اکثرشرکتها از تغییر و بویژه افزایش قیمتها هراس داشته و تاحد امکان آن را به تاخیر می اندازند. با این حال شرکتهای هوشمند و زیرک مشتریان و نیروهای فروش خود در مقابل تغییرات مستمر قیمتی آماده میسازند. بازارها در دوره های کوتاه مدت تغییراتی اساسی میکنند . این نکته بسیار مهم است که ارزش محصولات شما همراه با تغییرات در بازار تغییر کند و قیمت گذاری شما باید انعکاسی از این تغییرات باشد.
ادامه دارد....
🗝مشاوران کسب و کار 🗝
محمود معظمی پول